Autor: Kristiin Oja (IKO Level 3 instruktor, professionaalne lohesurfar)
Kui oled võtnud sellel suvel plaaniks lohesurfiga tegelema hakata, tuleks kindlasti alustada koolitusest. Ilmselt me kõik teame lugu, kus keegi lendas lohega üle Pirita rannahoone. Tegelikkuses ei ole lohesurf nii ohtlik ala, et inimesed lendavad mööda randa ringi. Tänapäeval on lohed turvalised ning samuti käiakse koolitusel kõik need teemad läbi, kuidas valida õiged tingimused, kuidas jälgida võimalikke ohtusid, kuidas varustus kokku panna ning kuidas kasutada turvasüsteeme, kui asi hapuks kisub.
Kindlasti ei ole lohesurf ohtlikum, kui näiteks mäesuusatamine või lumelauasõit. Enamus lohesurfi õnnetused juhtuvad maa peal, kus ei osata kasutada turvasüsteeme, valitakse valed ilmastiku tingimused või pannakse lohe valesti kokku. Vesi on kukkumiseks tunduvalt “pehmem” kui näiteks jäine pind mäe peal.
Et kõik turvalisusega seotud teemad omistada, tuleb alati alustada koolitusest ning kindlasti mitte minna Youtube’st õppimise teed. Kui oled otsustanud lohesurfiga proovi teha, siis järgmine asi on valida õige koolitus ja koolitaja.
Eestis võib eristada kahte tüüpi koolitajaid, need on “võsakoolitajad” ning litsentseeritud IKO koolitajad. Võsakoolitaja ei tähenda siis seda, et instruktor teeb võsas omaette tööd, vaid tegu on niinimetatud ilma instruktori koolitust läbinud isehakanud koolitajaga, kellel ei pruugi olla teadmisi, kuidas viia koolitusi läbi ohutult ning kasutada õigeid õppemeetodeid.
MIS ON IKO?
IKO (International Kiteboarding Organisation) on maailma juhtiv organisatsioon, kes on spetsialiseerunud lohesurfi koolitamisele, propageerides just tuvalist õppimist ning tõstes pidevalt standardeid. Koolituste eesmärk on teha õpilasest turvaliselt iseseisev sõitja.
Täna pakub IKO mitmeid koolitusprogramme nagu näiteks assistent instruktori koolitus, instruktori koolitus, treeneri koolitus, lastele spetsialiseerunud instruktori koolitus ning samuti, kui oled läbinud IKO koolituse ning saanud iseseisvaks lohesurfariks, on ka sinul võimalik ennast lehel registreerida ning kasutada õppematerjale algajale ning edasijõudnud sõitjale. Üle maailma on rohkem kui sada IKO kooli, kes opereerivad rahvusvaheliselt väljatöötatud IKO standarditel. Eestis on samuti olemas IKO lohesurfikool Surftown.
MÕNED NUMBRID:
- IKO alustas on tegevust juba aastal 2001, seega on tegu kõige vanema ning kogemuste rikkama organisatsiooniga, kuid standardeid uuendatakse pidevalt.
- IKO on läbi oma koolide ning instruktorite välja koolitanud peaaegu pool miljonit
- IKO nimekirjas on 4000 aktiivset lohesurfi instruktorit üle maailma
- IKO lohesurfi koole on maailmas 130, neist üks Eestis (Surftown)
KES ON IKO KOOLITAJA JA KUIDAS SELLEKS SAADA?
IKO koolitaja peab olema vähemalt aasta sõitnud ning sõidutasemel Level 3N. Seejärel tuleb läbida IKO poolt korraldatav assistendi ning instruktori kursus, kus on omandatakse kõik vajalikud teadmised, mis hõlmavad nii koolitamise psühholoogiat, meteroloogiat, aerodünaamikat, turvalisust ning standarditele vastavat koolitusprogrammi. Enne instruktori koolituse läbimist, tuleb kõigepealt saada assistendiks. See koolitus kestab 5 täispikka päeva, kus vaadatakse kõrvalt koolitusprogrammi, assisteeritakse koolitusi ning samuti käiakse läbi kogu teoreetiline osa. Peale seda on võimalik assistendil osaleda instruktori koolitusel, mis samuti kestab 5 päeva ning lõpeb kolme eksamiga, teoreetiline osa kursusel läbitud teemade kohta ning praktiline osa, milleks on reaalne koolitamine ja sõiduoskuste demostreerimine. Peale koolituse edukat läbimist antakse kandidaadile välja IKO instruktori litsents.
Instruktori koolituse läbides, saavad koolitajad Level 1 taseme, koolitades enam kui 35 õpilast, 280 tundi ning läbides eksami, Level 2 taseme ja Level 3 taseme koolitades vähemalt 100 õpilast, 800 tundi ning läbides Level 3 eksami.
MIKS MITTE VALIDA “VÕSAKOOLITAJAT”:
- Hea sõitja ei eelda head koolitajat, näiteks on paljud õppinud omal käel ning neil puuduvad teadmised, kuidas efektiivselt ning turvaliselt koolitada. Hea näide on see, et peaaegu igaüks oskab meist autoga sõita, kuid autokooli õpetajaks me ju päevapealt hakata ei saa.
- Tihtipeale on “võsakoolitaja” eesmärgiks saada inimene kiirelt sõitma ning kogu turvalisusega soetud osa jäetakse vahele. Kahjuks näen seda liiga tihti, kui inimesi rannas aitan, kuna õpilane ise ei tea, et tal on mingi osa õppimata jäänud ning sellest saadakse teada siis, kui tekib mõni ohtlik situatsioon.
- Puudub koolitusprogramm
- Tihti ei pöörata ka tähelepanu turvavarustusele, see tähendab, et õpilasel puudub tavaliselt kiiver või vest. Kuna “võsakoolitaja” ei ole investeerinud enda koolitamisele, ei tee ta ka investeeringut turvavarustusele.
- Puudub õige koolitusvarustus– lühikesi liine ei kasutata, samuti minnakse tihti koolitusele õpilasele mittesobiva lohesuurusega, mis pärsib õppimisprotsessi ning võib osutuda õpilasele ohtlikuks.
- Hind on sama,mis on litsentseeritud IKO koolitajal või marginaalselt väiksem – seega tegelikult õpilane ei säästa selle pealt. Tihti juhtub, et avastatakse, et mõni osa on puudulik ning tekib vajadus uuele koolitusele, mis hoopis tõstab hinna kõrgemaks.
- Koolituse läbinud õpilane ei saa tõendit või kaarti, et on vajalikud teadmised läbinud. Näiteks, kui soovida varustust rentida nii Eestis kui välismaal, peab õpilane läbima uue kursuse ning maksma IKO kaardi eest.
MIKS VALIDA JUST IKO KOOLITAJA?
- Kõige olulisem punkt on turvalisus, IKO koolitaja viib kursust läbi rahvusvaheliselt väljatöötatud standarditel. See tähendab, et koolitusprogramm on turvaline ning läbi käiakse kõik ohutusega seotud teemad.
- Efektiivne koolitusprogramm– tegu on samuti rahvusvaheliselt väljatöötatud koolitusprogrammiga, mis tagab sulle, et kasutatakse õigeid tehnikaid, õiget varustust ning optimaalset programmi.
- Õige varustus– tänapäeval kasutavad IKO koolid lühikesi liine (kuni 15 meetrit). Lühikese liini eelis on väiksem tuuleaken, mis tähendab, et lohe ei tõmba sind nii tugevasti ning sul on lihtsam teha esimesi samme lohe lennutamisel. Alles lauaga sõitmisel võetakse kasutusele standardses mõõdus liinid. Samuti kasutatakse uut, turvalist ja kvaliteetset varustust.
- Kasutatakse kogu turvavarustust – turvavarustuse hulka kuulub kiiver, vest ning turvaleash.
- Koolituse hind on üldjuhul sama, mis “võsakoolitajal” või on vahe marginaalne.
- IKO kaartehk tunnistus, et oled läbinud koolituse. IKO kaart on väga oluline just siis, kui soovid varustust rentida nii Eestis kui välismaal. Varustuse rendile andja peab veenduma, et oskad varustusega ümber käia ning oled turvaline nii enda kui teiste jaoks.
KUIDAS KONTROLLIDA, KAS TEGU ON IKO INSTRUKTORI VÕI “VÕSAKOOLITAJAGA”?
Et kontrollida, kas läbisid koolituse või oled koolitust planeerimas IKO litsentseeritud koolitajaga, on siin välja toodud Eestis tegutsevate IKO Instruktorite nimekiri.
Kõik, kes on nimekirjast puudu, ei ole kunagi koolitust läbinud või ei ole olnud aktiivsed ning seeläbi oma litsentsist ilma jäänud.
On oluline teada, et isegi kunagi IKO instruktori koolituse läbinud koolitaja, kes on nimekirjast maha võetud, ei saa väljastada IKO kaarti. IKO Assistant Instructor ei saa viia läbi koolitusi ning väljastada IKO kaarti – assistendid võivad koolitada vaid abistades IKO instruktorit.
IKO kaardile märgitakse ka ära sinu tase, kuhu peale koolitust jõudsid, rohkem saad lugeda siit:
Ma loodan, et said antud postitusest huvitavat ning uut informatsiooni ja soovin kõigile turvalist koolitust ning mõnusat suve algust. Näeme rannas!